Natuur & gezelligheid - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Jessie Frankhuizen - WaarBenJij.nu Natuur & gezelligheid - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Jessie Frankhuizen - WaarBenJij.nu

Natuur & gezelligheid

Blijf op de hoogte en volg Jessie

29 September 2015 | Laos, Luang Prabang

De busreis van Thailand naar de grens van Laos duurde langer dan gepland, we zijn ruim 10 uur onderweg geweest toen we om 1:00 uur snachts in het hotelletje aankwamen. De chauffeur reed voor het eerst in een minivan en wij hebben hem bekroond tot slechtste chauffeur ooit. Hij vloog door de bochten heen, te dicht bij de afgrond en vergat vaak door te schakelen waardoor de motor super veel lawaai maakte. Maar we hebben het overleefd!
Na een nachtje slapen op de grens gingen we vrijdagochtend 25 sept de grens over. Dit ging eigenlijk heel gemakkelijk en we zaten al snel op de slowboat. De slowboat is een lange houten boot met oncomfortabele autostoelen erin. Deze dag moesten we 6u op de boot tot aan onze tussenstop. We voelden ons nog niet helemaal fit en er waren nogal wat druktemakers op de boot. Hier zaten ook een paar hele asociale tussen, we hebben onze ogen uitgekeken. Het valt ons nu pas op dat veel mensen (vooral mannen) hier alleen maar voor drank en drugs aan het backpacken zijn. Savonds in het hostel aten we met Jakob (VS) en Song (China). Song sprak weinig Engels dus dit was soms een beetje ongemakkelijk, maar het was gezellig met een biertje aan de rivier. Wel zijn we vroeg naar bed gegaan want de volgende dag moesten we weer om 8:30 op de boot zijn.
Gelukkig waren de aso's de 2e dag heel erg rustig en lekker stoned. Nu pas konden wij echt genieten van de Mekong rivier en het uitzicht, Laos is mooi! Wauw, ik heb nog nooit zo van natuur genoten. Ik kwam helemaal tot rust door de omgeving en heb heel veel gestaard en nagedacht over van alles en nog wat. Klinkt heel saai, maar dat was heerlijk. Merk sowieso dat ik heel blij word van reizen, ik begrijp nu hoe verslavend het is. Ik heb nu al het idee dat ik mezelf nog beter leer kennen hier en bepaalde dingen beter op een rijtje kan zetten voor mezelf. De tocht van 8 uur ging vrij snel en aangekomen in Luang Prabang gingen we op zoek naar een hostel. Deze hadden we eigenlijk best snel gevonden voor €6 per nacht. We waren moe van de reis dus nadat we op de night market hadden gegeten, gingen op het dakterras van een 'duur' hotel chillen. Hier heb ik nog even met Sander gebeld en gezellig gekletst.
In Laos moeten we trouwens malaria pillen slikken. Opzich niet erg, maar er zit veel rotzooi in. Ik heb er als bijwerking nachtmerries van. Zo droomde ik dat we te ziek waren om door te reizen en ik heb een keer gedroomd dat ik tijdens een hockeywedstrijd in m'n broek had gepoept en iedereen me voor altijd belachelijk maakte... Het leek allemaal heel echt haha.
Zondag 27 sept zijn we om 5:30 opgestaan om naar de offers voor de monniken te gaan kijken. Bijzonder om te zien hoe vrijgevig de mensen zijn en hele ladingen eten aan de monniken geven. De monniken geven het vervolgens weer door aan de armen en houden ook wat voor zichzelf. Zo liepen er 400 monniken door de straten. Na een goed ontbijt bij de Franse bakker, vertrokken we net de tuk tuk naar de Pak Ou caves.
Er zijn hier nog heel erg veel Franse invloeden ivm het koloniale verleden. Dit is terug te zien in de architectuur maar ook in het eten, zo worden er overal croissants en crêpes verkocht (jammie). Zelfs sommige Laotianen spreken Frans.
Terug naar de Pak Ou caves... Na een lange tuk tuk rit kwamen we aan bij de rivier en moesten we oversteken met een wiebel bootje. Weer heel gaaf uitzicht. Eenmaal aan de overkant begon het kei hard te regenen. Deze bui hield wel even aan dus gingen we schuilen bij wat locals. Er waren heel erg veel bomen bij het hutje dus ik was best bang van de donder en de bliksem. De bui duurde lang en ik had weer yahtzee in m'n tas dus gingen we dat spelen. De locals kwamen steeds dichterbij zitten en waren erg geïnteresseerd aan het kijken dus we lieten ze meedoen. Het was duidelijk dat ze dit nog nooit gedaan hadden en ze spraken geen woord Engels dus we hebben met handen en voeten gecommuniceerd. We hebben zelfs van ze verloren (door onze hulp dan). Dit was een hele bijzondere ervaring.
Na de regenbui gingen we de caves bekijken die vol stonden met Buddha beelden, maar verder niet heel bijzonder.
Zondagmiddag hebben we een heel fijn zwembad opgezocht. Hier waren ook andere backpackers, vooral Nederlanders. We hebben volleybal in het water gespeeld en cocktails gedronken. Eigenlijk was deze dag veel te duur. We zijn tot de conclusie gekomen dat we teveel geld uitgeven in te korte tijd. Om het 3 maanden vol te houden moeten we het anders aan gaan pakken. We zijn nu veel bewuster met geld bezig. Het lijkt allemaal heel goedkoop maar alles bij mekaar maakt het toch duur.
Maandag 28 sept gingen we naar de Kuang Si watervallen, zooo mooi! Ik heb al veel wereldreizigers gesproken en ze zeggen dat deze de een vd mooiste van de wereld is. Ik denk dat ze gelijk hadden, het water was super blauw en er waren veel verdiepingen in de waterval. We zijn helemaal naar boven geklommen, super zwaar in de hitte. Gelukkig was het water goed koud dus daarna lekker afgekoeld in het water en natuurlijk een fotoshoot gedaan ;-)
Savonds gingen we weer bergbeklimmen om de zonsondergang te bekijken. Mijn shirt was weer helemaal doorweekt van het zweet maar het was een mooi uitzicht. De zonsondergang in de bergen was niet bijzonder, vooral vergeleken met de zonsondergang in Santorini aan zee.
We waren snel weg want we hadden super erge honger. Het eten hier in Laos is trouwens niet zo lekker vergeleken met Thailand. Het is heel vet en veel gefrituurde dingen. Dus ging ik een crêpe eten. Ik heb geleerd dat je hier nooit vooraf moet betalen want nadat ik de crêpe en mijn fruitshake kreeg, moest ik nog een keer betalen. Het ging maar om 1€, maar uit principe heb ik de shake terug gegeven want ze maken echt misbruik van ons geld. In Thailand trouwens ook hoor, we worden zo voor de gek gehouden met prijzen. Vind het nu al vervelend dat je continu op moet letten en uit moet zoeken wat de échte prijs is. Dat afdingen is ook nog niet echt ons ding. Gister gingen we slippers kopen voor Amber en van tevoren dachten we dat ze ongeveer 5€ waren dus we hadden afgesproken de helft te bieden. Ik vroeg aan de man hoe duur ze waren en toen hij €3 zei, was Amber verrast en riep meteen: okay! Het kwam dus niet echt geloofwaardig over toen ik nog ging afdingen.
Amber en ik vermaken ons heel goed samen en we vinden elkaar nog steeds aardig ;-) we hebben nog geen enkel probleem gehad.
Het scheelt misschien dat we ook al heel veel anderen hebben leren kennen. Zo leuk om telkens dezelfde mensen tegen te komen die dezelfde reis maken. Grappig hoe snel je hier een band krijgt en hoe lang dat in verhouding in NL duurt.
Gisteravond zijn we naar een bar/lounge tent gegaan. Het leek op een hele grote tuin met overal zitkussens en kaarsjes, super gezellig. Hier waren veel bekenden waar we biertjes mee hebben gedronken. Laos is communistisch en er is hier een avondklok. Om 11:30 moet alles sluiten en iedereen naar huis. Er was ook echt niemand meer op straat, behalve tuk tuk chauffeurs. Zij brachten iedereen naar de bowling baan. De bowlingbaan is als enige tot 2 uur open, vraag me niet waarom.. Hier hebben we met 7 man onder invloed staan bowlen en ik ben 2x tweede geworden, jeuh!
Vandaag reisden we door naar Vang Vieng, de 'feest' stad van Laos. Voor zover je kan feesten tot 11:30 haha.
De busreis was geweldig door de bergen en dorpjes. Het uitzicht was fantastisch en we gingen soms echt even terug in de tijd. Hutjes op de hei, koeien op de weg, kinderen lekker buiten spelen en ik zag zelfs een slang (ieeekk)!
De vrienden die we gemaakt hebben zijn grotendeels ook vandaag hierheen gegaan dus dat wordt vast weer gezellig. Morgen gaan we tuben, dat is een kroegentocht op een zwemband door de rivier. Ben benieuwd..

Au revoir! X


  • 29 September 2015 - 17:25

    Rob:

    Hey Jes,
    weer meer dan fantastische belevenissen/ervaringen, dat vergeet je van je leven niet !!!
    Ik beneid je.

    xxxjes papa

  • 29 September 2015 - 17:50

    Marion:

    Hey Jessie,

    wat een enorme lap tekst (als alles om 11.30 uur sluit heb daar ook voldoende tijd voor neem ik aan), heeeeeeerlijk, keep them coming! Ik ga je eerste 4 reisverhalen ook nog 'even' lezen.
    Fijn dat je er zo van kunt genieten en de tijd neemt om tot jezelf te komen...

    beso Marion

  • 29 September 2015 - 18:03

    Opa En Tante Jeanne:

    Hallo lieve Jes.
    Wat een mooi en fijn te lezen verslag. Geweldig, zo'n reis. Om bij het begin te beginnen: die chauffeur, daar zijn jullie mooi mee weggekomen zeg. Ik was al bang toen ik het las! Verder kijkt het me erg enerverend allemaal, zo vroeg op en zo, maar heel interessant. Die band die je krijgt met andere backpackers dat kan ik me goed voorstellen, zeker met een wijntje en een goed gesprek. Fijn dat je het zo goed kunt vinden met Amber. Dat is een surplus!
    Ik hoop nog vele leuke reisverslagen van je te lezen. Wat dat geld betreft: we zullen af en toe wat sponsoren. Als je even je banknummer doorgeeft. Misschien doen er dat wel meer ;-)) ???
    Die malariapillen-verschijnselen zoals nachtmerries zijn bekend. Er zijn er ook die zachter zijn. Malaron of zoiets.
    Hier gaat alles zn gangetje. Alhoewel..... Wij gaan ook op reis. Naar Zuid-Afrika in de wildparken Kruger en Huhluwu (of zoiets) en nog o.a. een boottocht op een groot meer.
    Marion gaat ook mee. Wij moeten ookmalariapillen denk ik.
    Ziezo, dat was het zowat. Heel veel liefs van ons, en nog heeeel veel fijne dingen!! Dagdag xxxx opa en tante jeanne

  • 29 September 2015 - 18:43

    Mariel :

    Hey Jeske wat kan je mooi schrijven en ook mooie foto's op Facebook.
    Fijn was het om even je stem te horen vanmiddag! En nou niet meer teveel uitgeven he alhoewel dan kom je wel eerder terug... Dikke kus en knuffel xxx mama

  • 03 Oktober 2015 - 19:26

    Tante Janne:

    Hoi Jes. Ik heb nu pas gezien dat je al meerdere verslagen had geschreven. Goed hoor! Heb ze nu allemaal gelezen en heb genoten. Je weet het leuk te vertellen!!
    Nog heel mooie verdere reis, en ik ga het allemaal bijhouden. Liefs, ook van ops. Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Jessie

Actief sinds 21 Aug. 2012
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 8302

Voorgaande reizen:

11 September 2015 - 18 December 2015

Rondreis Zuid Oost Azië

26 Augustus 2012 - 26 Januari 2012

Studie uitwisseling Tenerife

Landen bezocht: