Life begins at the end of your comfort zone - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Jessie Frankhuizen - WaarBenJij.nu Life begins at the end of your comfort zone - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Jessie Frankhuizen - WaarBenJij.nu

Life begins at the end of your comfort zone

Blijf op de hoogte en volg Jessie

19 December 2015 | Nederland, Schiphol

In Penang (Maleisië) was naar onze mening weinig te beleven. We hadden Georgetown binnen een paar uur gezien en zijn uit verveling naar een mall gegaan. Op de bovenste verdieping was een 'escape room' dus dat zijn we maar gaan doen. We kregen een paar aanwijzingen en gingen op zoek naar de gestolen diamant. Klinkt heel spannend, maar wij konden geen enkele logica maken van de aanwijzingen. In een uur tijd waren we niet verder gekomen dan de eerste kamer toen de tijdbom afging. Er waren 3 kamers waar we doorheen hadden gemoeten haha LOSERS.

We besloten dus om al snel de boot naar de volgende bestemming te pakken; Langkawi. Het was hier echt bloedheet. We probeerden op het strand te liggen maar dat was zelfs in de schaduw niet te doen.
Amber verbleef hier 10 jaar geleden op een resort met haar ouders en kwam op het idee om daar illegaal te gaan zwemmen. Dus wij naar het resort, Amber ging handdoeken fixen bij de towel service (ik durfde niet) en zwemmen maar. Omdat dit zo fijn was zijn we de volgende dag weer illegaal het resort op gegaan. Deze keer ging het iets minder gemakkelijk. Misschien hadden ze de valse naam van de vorige dag nagetrokken. We lagen nog geen kwartier in het zwembad toen er iemand naar ons toe kwam om te vragen of we wel daar verbleven. Ik zei dat dat niet zo was en we werden natuurlijk weggestuurd (schaam schaam).

Maleisië vond ik het minst van alle landen. Er is weinig te zien en ook 's avonds helemaal niks te beleven.
De mensen waren minder vriendelijk en het eten vond ik niet zo lekker. Dus we gingen weer lekker naar ons geliefde Thailand.
Naar het allermooiste eiland KOH LIPE <3

Na een bootreis van 2 uur kwamen we aan op het witte strand. Met een beetje afdingen vonden we een bungalow aan datzelfde strand voor 15 euro per nacht. Dat was mooi meegenomen, aangezien we er 8 dagen verbleven.
Die avond weer lekker Thais gegeten en een biertje gedaan bij een bamboe bar.
De eerste dagen op Koh Lipe hebben we vooral van de stranden genoten. Het zand is mega zacht en het water is zo mooi helder blauwe en rustig dat het net lijkt of je in het zwembad ligt. Een paar meter van het strand af liggen al prachtige koraalriffen met nemo's en vissen van alle kleuren van de regenboog. Ideaal om onze snorkels weer te gebruiken.

Koh Lipe is een klein eiland, alles is te voet te doen. Er gaan maar weinig mensen heen omdat het vanuit Thailand ver reizen is.
Maar toch kwamen wij weer een oude bekende tegen, echt ongelofelijk. Ronald zagen we voor de 6e keer en werd weer onze buurman en zo zijn we weer veel met hem opgetrokken. Elke avond met z'n drietjes uit eten onder het genot van een Thais biertje. Ik heb voor het eerst echte krab gegeten, lekker maar veel te veel werk als je het mij vraagt als luie eter...

Het eiland had een hele relaxte sfeer. Geen hele dronken mensen gezien, iedereen chillde gewoon heel hard. We gingen dan ook elke avond best vroeg naar bed om weer lekker vroeg op te staan.
Het werd op Koh Lipe ook steeds heter dus we wilden wat anders doen dan op het strand liggen.
Dus Amber en ik met z'n tweeën een kayak gehuurd en peddelen maar. Op het water was de warmte prima te doen en we zijn hierdoor heul bruin geworden. :)

Kayakken was best zwaar na maandenlang niks doen. Maar met de thuiskomst in zicht vonden we dat we alvast wat moesten doen om back in shape te komen.
Zo zijn we het hele eiland rond gkayakt hahaha. Ook hebben we een tussenstop gemaakt op het overbuureiland Koh Adang, mega zwaar op open zee.
Aan het eind van de dag voelden we dit dan ook wel in onze spieren, helemaal kapot waren we. Nog maar een tussenstop bij de Happy Vibe Bar. Hele gezellige hippie strandtent (van een Nederlander). Hier ben ik erachter gekomen dat mijn naam in het Thais 'Fuck me' betekent.. Pap en mam, bedankt! ;-)

Twee biertjes verder, zaten we weer op de kayak. Die biertjes gaven ons niet bepaald vleugels.. De rotsen onder ons gingen niet aan de kant en we kwamen vast te zitten voor het strand. Wat moeten de mensen die op het strand zaten ons uitgelachen hebben.
Na deze intensieve dag gingen we voor een goed avondmaal; vers gevangen vis. Aan een tafeltje op het strand met onze voeten in het zand aten we Barracuda en de grootste garnalen die ik ooit gezien heb, smullen!

De volgende dag stond er weer iets heel leuks op de planning; duiken!
Ik wilde eigenlijk maar 1 duik doen, maar het is best verslavend dus ik heb er weer 2 gedaan. Weer hele mooie dingen gezien; schorpioen vissen, 'opblaas' vissen, blauwe zeesterren, trompet vissen, enorme alen en natuurlijk veel koraal.

Toen was het inmiddels alweer zondag 13 december. Voor de 3e dag op een rij gingen we weer iets heel intensiefs doen. Ik denk dat we een beetje in paniek raakten dat we als zeekoeien naar huis gaan.
Dit keer gingen we voor yoga in de tuin van een mooi resort aan het strand. Het was 30 graden dus flink zweten, maar wel heel fijn want mijn spieren kwamen even helemaal los na het kayakken en duiken.

De volgende dag was minder fijn; spierpijn!! We wilden eigenlijk nog een keer yoga doen, maar we besloten dat dat toch teveel van het goede was.
Dan maar optimaal genieten van onze laatste stranddag. Nog even flink met olie gesmeerd, want we willen natuurlijk wel als bruine zeekoeien thuis komen.

Dinsdag 15 december was het tijd om naar onze laatste bestemming te reizen en vanuit Bangkok naar huis te vliegen. Het was een ontzettend lange reisdag, 12 uur onderweg geweest!
Het was dan ook heel fijn om in ons super-de-luxe hotel in Bangkok aan te komen. Dit had Lo, de vader van Amber, voor onze laatste 2 nachten geboekt. We voelden ons zwaar underdressed toen we op onze teenslippers, kort broekje en met backpack binnen kwamen, maar dat was ook wel weer grappig aangezien de rest van de gasten allemaal een Louis Vuiton tas leek te hebben.
Na een heerlijke nacht slaap in het kingsize bed en een rondje ontbijtbuffet, kon het shoppen beginnen. We gingen eerst op pad voor souvenirs in de mbk mall. Hier hebben we ook nog even onze benen laten harsen en een gezichtsbehandeling gehad. We moesten van ons backpacker uiterlijk af voor de fancy skybar die avond.
Het is zo vet daar bovenop dat hotel. Dat uitzicht over al die ontelbare gebouwen heen en alle lichtjes van de stad, ik kan daar heel erg van genieten dus dat heb ik dan ook zeker gedaan met een cocktail in mijn hand.

Onze laatste dag (we werden verdrietig van deze gedachte) weer wat malls bezocht en nog wat winterkleding voor onszelf gekocht. We hebben zoveel gelopen dat onze voeten er bijna afvallen.
Voordat we naar het vliegveld gingen nog even gezwommen en gedoucht in het hotel. Alle inhoud van m'n backpack weggegooid om plaats te maken voor mijn nieuwe kleding. Mijn backpack kleding was zo erg versleten wat opzich logisch is na drie maanden hetzelfde dragen en er word hier iets anders gewassen dan bij ons.

Het is zo ontzettend snel voorbij gevlogen. Het leek als de dag van gisteren dat we in Bangkok aan zijn gekomen. Time files when you're having fun. Wat hebben we veel gedaan en meegemaakt. Super bijzonder om dit samen met Amber te delen. Ik heb van elk moment genoten en heb er zoveel van geleerd. Heb grenzen verlegd waarvan ik nooit had gedacht ze te verleggen.
Ga het wel missen hoor. Het leven is zo anders in de landen waar we geweest zijn. De meesten zijn heel relaxed en stress is iets wat ze niet lijken te kennen. Ik hoop dat ik dit een beetje vast kan houden thuis. Maar in NL kan je er helaas niet omheen om dingen te moeten plannen. Dat in het moment leven, heeft mij echt het ultieme gevoel van vrijheid gegeven.
Ook vond ik de sfeer met andere backpackers heel bijzonder. Je leert zo gemakkelijk mensen kennen en de band die we met sommigen van hen hebben opgebouwd is een waardevol deel van de reis voor mij.

Toen ik alle liefde zag die me op Schiphol stond op te wachten, was ik een beetje overdonderd. Dat gevoel dat anderen zó blij zijn om jou weer te zien is onbeschrijflijk fijn. Heb er dan ook heel erg van genoten om weer lekker thuis te zijn en met Thijs, de family en wat vriendinnen wijntjes te drinken.

Tot heel snel allemaal! ❤️

  • 19 December 2015 - 08:21

    Mariel:

    Je hebt een geweldige tijd gehad jes maar ik ben ongelooflijk blij dat je weer veilig thuis bent. mooie trip heb je gemaakt en dit neemt niemand je meer af! Je bent ook nog zo jong dus je moet genieten, hopelijk nu snel een leuke baan, geld verdienen en wie weet sparen voor nog zo'n super reis! Xxx mama

  • 19 December 2015 - 15:00

    Opa En Tante Jeanne:

    Weer zo'n superverhaal! We zien je snel gelukkig!! Heel veel liefs, opa en t.j.

  • 19 December 2015 - 15:10

    Rob:

    Hoi Jes (oh niet zo'n handige aanhef op z'n Thais),
    fantastisch om zo mee te mogen genieten van jou verhalen, heerlijk !!!!
    Wanneer ga je weer? Ik kom je dan zeker een x bezoeken :-))) mijn voorkeur ..... Koh Lipe en/of Cambodja.
    Hopelijk ben je nog steeds niet uit je droom wakker geworden (the day after :-((( ), maar je bent echt weer thuis. Erg fijn om je weer live gezien en omhelst te hebben.
    Ook ik kijk al weer erg uit naar je volgende reis .....

    xxxjes papa

    PS. fantastische naam heb je :-)))

  • 19 December 2015 - 18:13

    Marie-Josë En Eddy.:

    Fijn dat je zo hebt genoten en zo'n goede reis hebt gehad !
    Wij hebben ook genoten van je verhalen en avonturen.
    Groetjes Marie-José en Eddy.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Schiphol

Jessie

Actief sinds 21 Aug. 2012
Verslag gelezen: 1255
Totaal aantal bezoekers 8309

Voorgaande reizen:

11 September 2015 - 18 December 2015

Rondreis Zuid Oost Azië

26 Augustus 2012 - 26 Januari 2012

Studie uitwisseling Tenerife

Landen bezocht: