Update - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jessie Frankhuizen - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jessie Frankhuizen - WaarBenJij.nu

Update

Blijf op de hoogte en volg Jessie

16 September 2015 | Thailand, Chiang Mai

Daar ben ik weer met een update...
Zondag 13 sept hadden we een 5u lange fietstocht van Ko van Kessel. Dit bedrijf is opgericht door Ko zelf. Hij was verliefd op Thailand, is daar gaan wonen maar inmiddels overleden.
We moesten om 7u s'ochtends verzamelen in China town. We waren netjes op tijd en gingen om half 7 voor een taxi. Geen enkele taxi-chauffeur wist waar het was dus waren we uiteindelijk te laat, maar nog net op tijd want de groep was nog niet weg.
De fietstocht was super leuk! In een rijtje achter de gids aan fietsten we door de gekste en kleinste straatjes van China town. Zo zagen we hoe de mensen hier leven en dat was best wel indrukwekkend, kleine huisjes en hygiene was ver te zoeken. Dat is trouwens overal in Bangkok, overal ligt vlees en vis de hele dag ongekoeld buiten.
Uiteindelijk kwamen we uit bij een rivier, waar we met een longtail boat overheen gingen. Super gaaf, want zo zagen we ook de buitenwijken van Bangkok. In de rivier zelf hebben we hele grote veranen en waterslangen gezien!! Na een leuk boottochtje werden we aan de andere kant van de rivier afgezet om door de buitenwijken en het 'platteland' te fietsen. We reden over een meter breed fietspad met aan beide kanten rivier/moeras, best eng maar we hebben het overleefd ;) hier zagen we plantages, bananen bomen, palmbomen en nog veel meer. Uiteindelijk kwamen we bij een heel schattig lokaal marktje uit. Er waren geen toeristen en er werd bijna alleen maar eten verkocht. Hier konden wij ons wel vermaken. De gids liet ons allerlei Thaise lekkernijen proeven; kokos pannenkoekjes, vis koekjes en gefrituurde banaan, heel erg lekker.
Op de markt werden ook schildpadjes, vissen en padden verkocht. Wij gingen ervan uit dat dit om op te eten was maar toen vertelde onze gids dat je deze kunt kopen en vervolgens vrijlaten voor goede karma te krijgen. Er is dus iemand die dit allemaal vangt en vervolgens geld vraagt om de beestjes vrij te laten. Apart systeem..
Hierna gingen we nog met de hele groep aan de rivier lunchen.
'S middags hebben Amber en ik de rest van Bangkok ontdekt. We zijn naar Wat Po, hele mooie tempels, en het oude koninklijke paleis geweest. Dit was zooo mooi en indrukwekkend!! De mensen leven hier heel sober, maar in en rondom de tempels zie je alleen maar pracht en praal, bling bling en vooral veel goud. Love it!
Toen we terug op khao san road waren, zag ik de eerste (en tot nu toe enige) kakkerlak. Die hoef ik niet per se nog eens tegen te komen, maar merk al wel dat we steeds minder heftig op beesten reageren. Zodra we de hotelkamer binnen komen en de lamp aandoen, kruipt er vanalles weg. Hier proberen we maar niet teveel bij na te denken.
We gingen ons die avond optutten om naar de skybar, van de film The Hangover part II, te gaan. Hier had je super vet uitzicht over de hele stad vanaf de 63e(!) verdieping. Dit is boven het luxe Lebua hotel, meteen toen we arriveerden stond er 10 man personeel klaar om te zorgen dat iedereen op z'n wenken word bediend. Fijn om weer wat luxe te hebben na 2 dagen zwoegen en zweten (haha). Op de 63e verdieping gearriveerd, begon het kei hard te regenen waardoor we niet naar buiten konden en dus ook geen foto's van het uitzicht hebben... Voordat we vanuit Bangkok naar Adam vliegen in december moeten we dus nog een keer terug naar de skybar, wat jammer ;-).

Maandag 14 sept hadden we een trip naar kanchanaburi geboekt. We moesten weer vroeg opstaan om hier naar de River Kwai Bridge te gaan. Bij het bouwen en rondom deze brug zijn bijna 2000 Nederlandse soldaten om het leven gekomen. Zij werden in Thailand gevangen gehouden in een werkkamp door de Japanners in WO II. We hebben de begraafplaats bezocht en zijn met de trein over de brug gegaan. Deze dag hadden Amber en ik heel veel last van onze jetlag. Overal vielen we in slaap. De treintocht ging door de binnenlanden van Thailand, maar wij hebben vooral de binnenkant van onze ogen gezien. We hebben geprobeerd te vechten tegen de slaap, maar zelfs zittend op een houten bankje hebben we verloren.
Uiteindelijk zouden we naar een waterval gaan, daar keken we erg naar uit. Het was nog benauwder dan de vorige dagen omdat de zon scheen dus we konden wel een verfrissende duik gebruiken. Bij de waterval aangekomen, bleek dat hij droog stond... Wat een tegenvaller! De waterval zonder water was niet zo bijzonder en er was verder niet veel te doen dus toen hebben we in een bushokje yahtzee gespeeld totdat onze Mini Van terug naar Bangkok reed. De terugweg duurde 3u en weer hebben we aan een stuk door geslapen. We zijn tot nu toe elke dag vroeg opgestaan en hebben nog niet echt de kans gehad om bij te komen van de reis. Ook worden we 's nachts wel eens wakker van lawaaierige vogels of we geven mekaar per ongeluk een kopstoot. Maar er komt nog genoeg tijd om te relaxen.
Voor nu zijn we klaar in Bangkok, waar we in december weer terug komen om naar huis te vliegen.

Gister pakten we vroeg in de ochtend de trein naar Ayuthaya, de oude hoofdstad van Thailand. Hier lieten we onze backpacks beveiligd op het station. Dat scheelde een hoop gesjouw.
Ayuthaya is grotendeels verwoest tijdens oorlog en door erosie is er weinig over van de ruïnes, die veelal tempels waren. Ondanks dat was het heel gaaf om te zien en het heeft weer mooie plaatjes opgeleverd. S'middags hebben we de hele middag gechillt en gegeten bij Tony's place, een leuk hostel. Het Thais eten vind ik heel lekker, 2x per dag eten we rijst of noodels ergens op plastic stoeltjes. Er wordt bij bijna elke huis buiten gekookt. We kiezen altijd het eettentje waar de meeste Aziaten zitten te eten.
Gisteravond zijn we met de nachttrein naar de volgende bestemming vertrokken, leuke ervaring maar weer weinig slaap gehad.
We hebben zo gelachen op het perron, het was heel erg druk toen we op een bankje zaten te wachten. Amber dacht even lekker achterover te leunen maar met die zware Backpack bleek dat lastig te zijn. Ze spartelde nog even maar viel uiteindelijk achterover, bijna bij een Thai op schoot. De man probeerde haar nog op te vangen maar hij paste 2x in Amber dus dit ging niet werken. Daar lag ze, ik en het hele perron lachen hahaha. Eigenlijk had ik een foto moeten maken, maar ik plaste bijna in mijn broek van het lachen.

We zijn nu in het noorden van Thailand, Chang Mai. Deze stad is mooier en schoner dan Bangkok. We hadden verwacht dat het hier koeler zou zijn maar het is net zo warm. Ik begin er al wel aan te wennen, als ik stil zit heb ik nergens last van maar zodra we gaan lopen of fietsen is m'n shirt zeiknat van zweet aanvallen. Zelfs Amber zoekt hier graag de schaduw op terwijl ze de grootste zonaanbidder is die ik ken (naast mama dan).
Vanochtend hebben we Chang Mai al verkend en nu zijn we in een smoothie bar bij de airco aan het chillen. Vanavond gaan we naar (ze zeggen) een vd beste restaurants van Chang Mai en daarna gaan we ons laten masseren, uiteraard zonder happy end ;-). Dit kost ongeveer €3,50 per uur... Daar gaan we eens lekker van genieten!
Morgen moeten we weer vroeg op want dan gaan we olifanten verzorgen, zoveel zin in!

Dikke kusss ❤️

• 16 September 2015 - 16:11

Mariel :

Hey jeske klinkt weer allemaal goed! Pas op met de hete curry...hier alles oké takke weer helaas! En veel plezier met olifanten morgen! Ik moet nu echt gaan strijken zegt semmie haha zal ik maar eens gaan doen.

Dikke kus en knuffel we missen je!